Studia

Kierunek filozofia prowadzony przez Instytut Filozofii posiada zagraniczną akredytację dla programów studiów licencjackich, magisterskich oraz doktoranckich wydaną przez AVEPRO (Holy See’s Agency for the Evaluation and Promotion of Quality in Ecclesiastical Universities and Faculties Accreditation) 13 września 2018 roku na okres 5 lat. Agencja ta znajduje się w zbiorze oficjalnie uznanych przez Państwo Polskie instytucji akredytujących, które są istotne dla umiędzynarodowienie polskiego szkolnictwa wyższego. Zob. „Katalog kwalifikowanych zagranicznych akredytacji i certyfikatów jakości”. 

 

Styl dydaktyki w Instytucie Filozofii (od 2019 roku)
Nasza koncepcja kształcenia: sokratejsko-scholastyczno-jezuicka

  • Aspekt sokratejski: dialogiczno-dyskusyjne poszukiwanie prawdy, aktywne uczestnictwo prowadzącego zajęcia i uczestników w badaniu problemów.
  • Aspekt scholastyczny: skupienie na poszczególnych problemach, dyskusja za i przeciw poszczególnych rozwiązań; czytanie źródłowych tekstów, komentowanie, interpretacja i reinterpretacja w kontekście rozwiązywania problemów.
  • Aspekt jezuicki: indywidualne towarzyszenie studentom w rozwoju ich osobistego potencjału intelektualnego, zwłaszcza ciekawości i kreatywności.
  • W centrum naszego filozofowania postawiliśmy trzy elementy, które wiążą naszą praktykę dydaktyczną z praktyką badawczą:
    Problem – Tekst źródłowy – Dyskusja
    Skupiamy się na wybranych najistotniejszych problemach, poddając je wielostronnej dyskusji z wykorzystaniem pogłębionej lektury tekstów źródłowych.

 

Studia pierwszego stopnia (licencjackie): wprowadzenie do filozoficznego myślenia

Tutaj znajdziesz informacje dotyczące studiów licencjackich na kierunku filozofia.

Nasze studia to solidne i systematyczne wprowadzenie do filozofii. Cele, które sobie postawiliśmy, realizując program studiów I stopnia:

  1. Faza. Pierwszy semestr. Cele: motywowanie studentów i zainteresowanie ich filozofią; ukazanie problemów filozoficznych i ich wagi; zdobycie umiejętności wysławiania się; wciągnięcie studentów w dyskutowanie; praktyka rozumowania i argumentowania; wprowadzenie w praktykę debaty filozoficznej.
  2. Faza. Drugi, trzeci, czwarty semestr. Cele: aktywne zdobywanie i operacjonalizacja podstawowej wiedzy filozoficznej z różnych subdyscyplin; praktyka pisania tekstów filozoficznych, rozprawek i esejów (w ramach indywidualnego tutorialu).
  3. Faza. Semestry czwarty, piąty, szósty. Cele: pogłębienie filozoficznych studiów według indywidualnych zainteresowań każdego studenta w ramach ścieżek: „Filozofia, chrześcijaństwo i kultura współczesna” oraz „Etyka i coaching”, a także modułu zaawansowanych przedmiotów obieralnych.
  4. Faza. Semestry piąty i szósty. Cele: napisanie pracy dyplomowej; przygotowanie do egzaminu Ex Universa; wprowadzenie w badania naukowe pracowników Instytutu; zastosowanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zaangażowaniu na rzecz otoczenia zewnętrznego.
  5. Faza. Egzamin Ex Universa i obrona pracy dyplomowej. Cele: weryfikacja sylwetki absolwenta I stopnia; sprawdzenie realizacji efektów uczenia się.

Pobierz harmonogram realizacji programu.

Link do rekrutacji.

 

Studia drugiego stopnia (magisterskie): Filozofia jako droga integralnego rozwoju

Tutaj znajdziesz informacje dotyczące studiów magisterskich na kierunku filozofia.

Zapraszamy wszystkie osoby z wyższym wykształceniem na studia drugiego stopnia, aby doświadczyć filozofii jako drogi zintegrowanego rozwoju i ćwiczenia duchowego!

  • Naszą nową propozycją chcemy odpowiedzieć na potrzebę zrozumienia i aktywnego funkcjonowania w ramach współczesnej kultury określanej przez badaczy zjawisk społecznych jako VUCA World oraz w ramach idei edukacji przyszłości skoncentrowanej na rozwijaniu tzw. kompetencji 4K. Akronim VUCA oznacza świat cechujący się zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) i niejednoznacznością (ambiguity). Natomiast wśród kluczowych w XXI wieku kompetencji, które pomagają stawić czoło takiemu światu, wymieniane są: krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja i kooperacja.
  • Teoretycznym założeniem kierunku jest koncepcja filozofii rozumianej jako poszukiwanie egzystencjalnego sensu i mądrości. Taka wizja filozofii jest z jednej strony głęboko zakorzeniona w historii dyscypliny (m. in. w jej starożytnych źródłach, zwłaszcza koncepcji filozofii jako ćwiczenia duchowego), a z drugiej strony harmonijnie wpisuje się w kulturowo-społeczny kontekst studiów wskazany wyżej. Jest to też koncepcja filozofii otwartej na interdyscyplinarną współpracę z współczesnymi naukami przyrodniczymi, społecznymi i humanistycznymi które dostarczają narzędzi do zintegrowanego samorozwoju jednostki, m.in. w kontekście relacji interpersonalnych o charakterze prywatnym i zawodowym.
  • Nowa jest też forma realizacji kierunku. Zajęcia będą odbywać się w formie hybrydowej, tzn. część zajęć będzie realizowana zdalnie (74% punktów ECTS), a część stacjonarnie w siedzibie Uczelni (trzy wybrane soboty w semestrze). Zajęcia w formie zdalnej będą odbywały się za pośrednictwem platformy MS Teams w dni od poniedziałku do piątku w godzinach wieczornych.

Pobierz harmonogram realizacji programu.

Link do rekrutacji.

 

Studia podyplomowe: „Filozofia i krytyczne myślenie”

  • Studia podyplomowe są adresowane do wszystkich osób zainteresowanych filozofią i osobistym rozwojem, w szczególności doskonaleniem kompetencji z zakresu krytycznego myślenia. Program „Filozofia i krytyczne myślenie” mogą realizować wszystkie osoby posiadające wyższe wykształcenie. W przypadku wersji dla nauczycieli osoba powinna posiadać uprawnienia do nauczania w szkołach przynajmniej jednego przedmiotu. Dla takich osób studia podyplomowe mają charakter kwalifikacyjny, umożliwiający zdobycie uprawnień do nauczania drugiego przedmiotu, tj. filozofii w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych
  • Studia trwają dwa semestry (albo trzy semestry w przypadku nauczycieli, którzy chcą zdobyć kwalifikacje - moduł nauczycielski, który obejmuje trzeci semestr studiów: dodatkowych 12 ECTS, 90 godzin metodyk nauczania filozofii, 90 godzin praktyk zawodowych w szkołach). Liczba godzin zajęć dydaktycznych to 210 godzin kontaktowych (300 godzin plus 90 godzin praktyk w przypadku wersji trzysemestralnej, nauczycielskiej). Liczba punktów to 27 ECTS (39 ECTS w przypadku wersji trzysemestralnej). Zajęcia będą się odbywać w wybrane soboty stacjonarnie w siedzibie UIK oraz w wybrane soboty online.
  • Wszyscy absolwenci (nauczyciele oraz inne osoby) otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych. Ocena na dyplomie jest średnią ważoną poszczególnych ocen uzyskanych w trakcie studiów oraz oceny z egzaminu końcowego.

Cena studiów: 1500 zł za semestr.
Start: 1 października 2024r.

Pobierz harmonogram realizacji programu.

Link do rekrutacji.

 

Przygotowanie do nauczania etyki i filozofii w szkołach podstawowych i średnich

  • Jaki program studiów proponujemy studentom? Program studiów
  • Jest to moduł dodatkowy, płatny, swobodnego wyboru
  • Trwa trzy semestry i wtedy przygotowuje do nauczania etyki
  • Czwarty semestr przygotowuje do nauczania filozofii
  • Studenci pierwszego stopnia mogą wybrać ten moduł na drugim lub czwartym semestrze
  • Studenci drugiego stopnia mogą wybrać ten moduł tylko na drugim semestrze studiów

 

Bezpłatne studia podyplomowe z „Etyki” dla nauczycieli

  • Jaki program studiów proponujemy? Program studiów podyplomowych
  • Dla kogo są te studia?
    Oferowane studia podyplomowe z etyki zaadresowane są do czynnych zawodowo nauczycieli którzy chcą zdobyć wiedzę, kompetencję i umiejętności potrzebne do nauczania przedmiotuEtyka w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych
  • Trwają trzy semestry
  • Studia finansowane są ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki
  • Kiedy, gdzie i z kim odbywają się zajęcia?
    Harmonogram dostępny dla osób zalogowanych w systemie USOS
  • Jakiego absolwenta chcielibyśmy wykształcić? Sylwetka absolwenta